فنوچ رمشک
،وب سایت خبری، رمشک،دهستان رمشک
 

فنوچ

:

‏ ‏

فـــــنـــــوچ

در جنوب غربي بلوچستان و‎ ‎جزو شهرستان نيكشهر است در دويست كيلومتري جنوب شهرستان ايرانشهروپانصد و پنجاه كيلومتري مركز استان قرار دارد و فاصله تا مركز شهرستان نيكشهر صد و چهل كيلومتر است .

.در طول نود پنج درجه وسي و هشت دقيقه طول شرقي وبيست و شش درجه و سي و پنج دقيقه عرض شمالي واقع است.‏ ‏

‏ ‏ ارتفاع متوسط از سطح دريا صد و هشتادو پنج متر مي باشد داراي سي و چهار هزار نفرجمعيت مركزي و حومه مي باشد. چهل درصد كل جمعيت آن جوان محسوب مي شود .

بيش از صدو سي و پنج سال است كه نماز عبادي سياسي جمعه در آن برپا مي شود و مسجد جامع در فهرست آثار تاريخي شهر مي باشد كشاورزي رونق زيادي داشته و كارگران فصلي را درگذشته از منطقه ديگر به خود جذب مي كرده است.

‏ ‏ در فهرست شهرهاي تاريخي كشور قرار دارداز شهرهاي قديمي جنوب بلوچستان ميباشد كه در سرراه كاروانهاي تجاري از سواحل درياي عمان بخصوص بندر تجاري تاريخي جاسك و بشاگرد به شمالاستان قرار داشته و محل استقرار نيروهاي نظامي در جنوب غربي استان بوده است. آثار و سفالهاي بجامانده در قلعه معروف به بزرگان و‎ ‎پشت قلعه كه از زمان ايران باستان بوده نشان از گذشته اي پر رونق و داراي تمدن كهن جيرفت و جنوب كرمان و هرمزگان بوده است.

نقاشيهاي يافت شده در كوههاي اطراف همچنين سنگ نبشته ها و غارهاي منقش به طرح هاي باستاني وگورهاي باستاني غيراسلامي يافت شده در دامنه سفيد كوه نيز گواه بر اين ادعا ميباشد مسجد جامع و قلعه كلايان مشرف به رودخانه بزرگ زوارو( خزانوك )نيز ازميراث گذشتگان اين شهر ميباشند. 7 فنوج از سال 1369 بعنوان بخش از بمپور جدا شده و در سال 1370 به عنوان شهر معرفي شد. در مورد اسم(فنوج)روايت فراواني وجود دارد كه محملترين آنها شهر فني هنري منطقه (فن هنروصنعت+وج يعني جمع)وپرنوگ(شهرنوگ يا ناودان)به علت محاصره بودن بوسيله رودخانه هاي زياد كه تصاوير ماهواره اي اين را تاكيد ميكند. 1 – 1 – 1 - شرايط آب و هوايي منطقه آب و هواي ناحيه معتدل و كوهستاني است ماكزيمم دما در طي تابستان 30 درجه سانتيگراد و نامنظم بوده در فصل تير ماه هواي بسيار خنكي از طرف درياي عمان وتنگه فنوج كه در فنوج به( هواي زن فراموش) معروف است مي وزد گرچه اين باد از طرف درياي عمان است اما مردم نيكشهر وبخش بنت از آن بي نصيب هستند :

‏ ‏

منبع.balochestan.samenblog.com

آثار باستانی فنوج

یکی ازمناطق کهن بلوچستان فنوج است که کاوشهای انجام شده دراین منطقه حاکی ازوجودتمدنی چندهزارساله می باشد ‏ ‏

‏ ‏ تپه دِهْ قاضى: موقعيت جغرافيايى: بخش فنوج - روستاى ده قاضى قدمت:

پيش از تاريخ مشخصات: ‏ ‏ اين تپه باستانى در زمينى به وسعت 230 مترمربع قرار دارد كه سفالهاى بدست آمدهاز آن متعلق به دوران پيش از تاريخ است كه شبيه اين سفالها در بمپور مورد شناسايى قرار گرفته‏اند.

تپه دَ مْبانْ: موقعيت جغرافيايى:

بخش فنوج - 6/5 كيلومترى جنوب غربى فنوج ناحيه چهل دختران قدمت: پيش از تاريخ كاوشگر:مارك اورل اشتين :

‏ ‏

مشخصات:

از اين محل دو ظرف مربوط به دوران پيش از تاريخ كشف شده كه به رنگ خاكسترى بوده و از داخل يك قنات بوسيله كشاورزان محلى به دست آمده‏اند،و به »اشتين« هديه شده‏اند.

تپه پيركُنار:‏ ‏

‏ ‏ موقعيت جغرافيايى: شهرستان نيكشهر - بخش فنوج - ناحيه چهل دختران - روستاى پيركنار

قدمت: پيش از تاريخ ‏ ‏ مشخصات:

‏ ‏ اين تپه در پيركنار واقع است كه تعدادى سفال از آن بدست آمده و بيشتر سفالها به رنگ سياه روى زمينه قرمز و خاكسترى هستند. تپه مَگوْنْ: موقعيت جغرافيايى:

بخش فنوج - ناحيه چهل دختران - سمت چپ رودخانه هيمنى قدمت: پيش از تاريخ :

‏ ‏

مشخصات:

اين تپه در كنار رودخانه هيمنى قرار دارد كه رود فوق از بخشهاى شرقى كوههاى لاشار سرچشمه مى‏گيرد. ‏ ‏

‏ ‏ اين محوطه باستانى در زمينى به درازى تقريبى800 متر گسترده شده و داراى سنگهاى ريخته و جدا شده از ديوارها و مقدارى سفال است.

در قسمت جنوبى اين محوطه يك برآمدگى به ارتفاع 25 تا 30 متر وجود دارد كه در روى اين برآمدگى آثار ديوارهاى سنگى و ساختمان‏ ها ديده می شود. سفالهاى پراكنده شده از نوع سفالهاى منقوش دوران ماقبل تاريخ است و رنگ و نقش اكثر سفالها سياه، بنفش و نخودى است‏ ‏منبع:

‏ ‏http://www.irandeserts.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نوشته : نظام اربابی پور
  • تاریخ: جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:رمشک,فنوچ,آثار فنوچ,شناخت فنوچ,

  • lovenar

    نظام اربابی پور

    lovenar

    http://lovenar.loxblog.com

    رمشک

    فنوچ

    رمشک

    كد ساعت و تاريخ

    با سلام خدمت شما دوست عزیز نظامم اهل دهستان رمشک از توابع شهرستان قلعه گنج استان کرمان رشته درسیم هستش علوم انسانی حتما به وب شما هم سرمیزنم وخوشحال میشم اگه توی نظرسنجی شرکت کنید و یا عضوخبرنامه بشید متشکرم. ‏ با عرض سلام و خوش امد گویی خدمت شما بازدید کننده گرامی در این وب سعی در معرفی دهستان رمشک در دنیایی مجازی داریم که البته مطالب دیگری هم قرار خواهد گرفت در حدتوان

    رمشک