زندگي دوباره يك روستا با تغيير الگوي كشت رمشک
،وب سایت خبری، رمشک،دهستان رمشک
 

زندگي دوباره يك روستا با تغيير الگوي كشت

:

‏ ‏

زندگي دوباره يك روستا با تغيير الگوي كشت

هر كيلو تنباكوي سبز در دهستان «رمشك» كرمان به قيمت 40 هزار تومان از كشاورزان خريداري مي شود دهستان محروم رمشك استان كرمان كه تا همين چند وقت پيش به دليل خشكسالي، نابودي كشاورزي و محروميت شديد، شاهد مهاجرت ساكنان خود بود، اكنون و با تغيير الگوي كشت و گرايش مردم منطقه به كشت محصول صادرات محور تنباكوي سبز شاهد حياتي مجدد است.

اين دهستان متشكل از چند روستا در يكي از دورترين نقاط جنوب استان كرمان قرار دارد؛ روستايي پنج هزار ساله كه مردمانش تا چندي پيش كپر نشين و از كمترينامكانات زندگي بي بهره بودند. ‏ ‏

‏ ‏ خشكسالي هاي پي درپي و به دنبال آن خشك شدن و كم آبي قنوات، چشمه ها و رودخانه هاي محلي و كاهش سطح آب هاي زيرزميني در اين دهستان نيز موجب شده بود بسياري از كشاورزان نهتنها آبي براي كشاورزي و آبياري نداشته باشند، بلكه در تامين آب آشاميدني نيز با مشكل مواجه شوند؛ مساله اي كه باعث مهاجرت آنها از اين منطقه شده بود.

اما با آغاز كار ستاد راهبردي جنوب كرمان وضع زندگي در اين دهستان تاريخي رنگ و بويي ديگر به خود گرفت، به طوري كه از يك سو با آغاز ساخت و ساز و مقاوم سازي خانه هاي مسكوني، بخش اعظم اين مردم از كپرنشيني نجات يافتند و از سوي ديگر كارشناسان كشاورزي براي رهايي مردم اين روستا از بند كم آبي و ايجاد تحول در زمينه اقتصادي، كشاورزان را بهكشت تنباكوي سبز تشويق كردندكه نياز به آب كمي دارد و با آب وهواي منطقه سازگار است. تغيير الگوي كشت محصول در اين دهستان 13 هزار نفري اكنون نقطه تحول اقتصادي مردم اين روستا محسوب مي شود، به طوريكه هر روز بر رونق كشت تنباكو دررمشك افزوده مي شود.

‏ ‏ تنباكوي رمشك محصولي صادرات محور است و بلافاصله پس از توليد به كشورهاي پاكستان و حاشيه خليج فارس صادر مي شود و درآمد قابل توجهي را براي كشاورزان به همراه دارد. با اين همه مشكلاتي مانند نبود راه مناسب براي صادرات محصول، نبود برند مناسب و كارخانه فراوري محصولباعث شده است كه تنباكوي رمشك به صورت فله اي به بازار عرضه شود كه اين مساله باعث مي شود قسمت عمده سود محصول عايد صادركننده شود.

در حالي كه احداث يك واحد صنعتي دررمشك و فراوري و بسته بندي محصول علاوه بر اين كه مي تواند سود واقعي را نصيب روستاييان محروم رمشك كند، مي تواند بخش عمده اي از مشكلات اشتغال منطقه را نيز از بين ببرد. هر كيلو تنباكوي سبز، 40 هزار تومان مسئول جهاد خدمات جهاد كشاورزي دهستان رمشك در گفت وگو با مهر با ابراز رضايت از توسعه كشت تنباكو به عنوان يك محصول اقتصادي با بازده بالادر اين منطقه مي گويد: :

‏ ‏

كشت تنباكو امروز به يكي از مهم ترين محصولات در حال توليد در مزارع گسترده رمشك تبديل شده است وبا توجه به توجيه اقتصادي سعي در گسترش اين محصول داريم.

چراغ شيخي مي افزايد:

اين محصول در بازار كشورهاي همسايه با تقاضاي بالايي روبه رو شده و همين مساله موجب رونقدوباره كشاورزي در رمشك شده است.‏ ‏

‏ ‏ وي تصريح مي كند: هم اكنون تنباكوي سبز پس از توليد به كشورهاي مجاور از جمله پاكستان و كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس صادر مي شود و در صورتبازاريابي مناسب امكان صادرات محصول به ساير كشورها نيز وجود دارد.

اين مسئول خاطرنشان مي كند: رمشك اكنون تنها توليدكننده تنباكوي سبز در ايران محسوب مي شود و اميدواريم بتوانيم با اتخاذ تدابير حمايتي كشاورزان را بيش از پيش به كشت اين محصول ترغيب كنيم.‏ ‏ شيخي با بيان اين كه رمشك در توليد اين محصول در خاورميانه حرف اول را مي زند، مي گويد:

‏ ‏اين در حالي است كه تقاضاي بين المللي اين محصول نيز بالاست و مي توان از آن به عنوان كشتي جايگزين با اقلام پرمصرف آبي استفاده و در نهايت اقتصاد دهستان رمشك را متحول كرد. وي با بيان اين كه تنباكو از قديم نيز در اين منطقه كشت مي شده، اما تنباكوي سبز كه تقاضاي بين المللي دارد بتازگي در رمشك رونق اقتصادي گرفته است، مي افزايد:

با ترغيب كشاورزان به كشت محصول و استفاده از نهاده هاي كشاورزي براي ايجاد حداكثر سوددهي هم اكنون هر كيلو تنباكوي سبز در حال حاضر 40 هزار تومان از كشاورز خريداري مي شود. لزوم تغيير الگوي كشت در كرمان علي صادقي پور، كارشناس اقتصاد كشاورزي نيز با بيان اين كه استان كرمان در سال هاي اخير با خشكسالي هاي متوالي روبه رو بوده است، مي گويد: :

‏ ‏

بي آبي موجبافزايش مهاجرت از روستاها به شهرهاي بزرگ شده است و با توجه به اين كه 10 درصد روستاهاي كشور در استان كرمان قرار دارد، اين وضع نيازمند چاره انديشي فوري است.

وي مي افزايد:

با وجود اين همين منابع موجود آبي نيز به دليل بي تدبيري در نحوه آبياري در حال هدر رفتن است، به طوري كه در استان كرمان 90 درصد آب موجود در بخش كشاورزي استفاده مي شود كه 70 درصد آن در آبياري غرق آبي هدر مي رود.‏ ‏.......

‏ ‏ اين كارشناس كشاورزي تصريحمي كند: در بسياري از روستاها نيزمحصولي كشت مي شود كه هزينه آب مصرفي براي توليد محصول در آن بسيار بيشتر از سودي است كه نصيب كشاورز ميشود، به همين دليل تغيير الگوي كشت در استان كرمان امروز رمز طلايي نجات اقتصاد كشاورزي استان است، مساله اي كه اكنون در رمشك روي داده است.

رمشك، الگوي روستاهاي كرمان‏ ‏ اين كارشناس كشاورزي با بيان اين كه مسئولان مربوط بايد با بررسي شرايط هر منطقه بهترين و باصرفه ترين محصول براي توليد را معرفي كرده و كشاورزان را به توليد محصول خاص ترغيب كنند، درباره تنباكوي رمشك مي گويد: تنباكوي سبز يكي از ارقام تنباكو محسوب مي شود كه در كشورهاي همسايه بازار مصرف بسيار خوبي دارد و از بازده اقتصادي بالايي برخوردار است.

صادقي پور مي افزايد: با وجود اين نبود ساز و كار مناسب موجب دلال بازي در زمان فروش محصول مي شود و از سوي ديگر نبود فراوري و بسته بندي تنباكو در نهايت موجب مي شود سود واقعي محصول نصيب مردم منطقه نشود؛ در حالي كه در صورت سرمايه گذاري بخش خصوصي و حمايت دولت در دهستان رمشك مي توان شاهد تحول اقتصادي بر پايه داشته هاي بومي در آن و رفع محروميت از اين منطقه بود.

منبع: روزنامه جام جم

نظرات شما عزیزان:

مصطفی محبی پور
ساعت22:33---15 خرداد 1392
سلام خدمت برادر بزرگوار

اینجانب عضو کوچکی از گروه جهادی سفیران رهبر بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر هستم می خواستم اگه امکان داره بیشتر با شما آشنا شم . ممنون
بهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com

 

 

 

 

 

 

بهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com سلام خوبی ببخشید دست رسی به اینترنت نداشتم چند مدتی راستی شما از خود نشانه ی نذاشتی که با هم در تماس باشیم بهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com

 

 

 

 

 

 

بهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com آدرس ایمیلمnima.love2013‎@gamil.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نوشته : نظام اربابی پور
  • تاریخ: پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:رمشک,زندگي دوباره يك روستا با تغيير الگوي كشت,

  • lovenar

    نظام اربابی پور

    lovenar

    http://lovenar.loxblog.com

    رمشک

    زندگي دوباره يك روستا با تغيير الگوي كشت

    رمشک

    كد ساعت و تاريخ

    با سلام خدمت شما دوست عزیز نظامم اهل دهستان رمشک از توابع شهرستان قلعه گنج استان کرمان رشته درسیم هستش علوم انسانی حتما به وب شما هم سرمیزنم وخوشحال میشم اگه توی نظرسنجی شرکت کنید و یا عضوخبرنامه بشید متشکرم. ‏ با عرض سلام و خوش امد گویی خدمت شما بازدید کننده گرامی در این وب سعی در معرفی دهستان رمشک در دنیایی مجازی داریم که البته مطالب دیگری هم قرار خواهد گرفت در حدتوان

    رمشک